werkwijze
Lumi coaching voor kinderen, jongeren en hun ouders is er voor kinderen vanaf 7 jaar.
Als kindercoach is het mijn doel om jouw kind en daarmee jullie gezin een positieve verandering te laten doormaken. Jullie komen, met de beste intenties voor je kind, met je vraag of probleem bij mij.
Ik bekijk het hele plaatje en ga vanuit daar met ofwel de ouders, een van de ouders ofwel het kind aan het werk.
systemisch werken
Jouw kind is onderdeel van jouw gezin. Jullie zijn ook weer onderdeel van een grotere familie. Hoe zit dit grotere geheel eruit? Ik kijk naar het hele systeem waarin het kind opgroeit. Welke verbanden zijn er te leggen?
Onbewuste patronen en dynamieken uit het familiesysteem kunnen onbedoeld van invloed zijn op jouw kind. Wanneer ik systemisch werk zul je als ouder inzicht krijgen in jullie systeem. Vaak ligt de ‘oplossing’ voor het probleem niet (alleen) bij het kind.
Ik maak gebruik van
- tafelopstelling met poppetjes
- opstellingen met vloerankers
- indien nodig opstelling met representanten
Resultaat?
Deze manier van werken helpt inzichten te krijgen in de achterliggende redenen van het probleem. Hierdoor ontstaat ruimte en beweging richting een positievere en gewenste situatie.
Vaak heeft het werken met de ouders/een van de ouders op deze manier al een effect op het hele gezin ...samen kunnen we bespreken daarna of coaching voor het kind nog wenselijk is.
coaching voor het kind is gericht op ervaren en doen
In elke sessie beweeg ik samen met het kind door hoofd, hart en handen. In ons als mens zijn hoofd, hart en handen sterk met elkaar verbonden. Wanneer ze (langere tijd) uit balans zijn ervaren we ongemak in onszelf. Wanneer afgestemd op elkaar ervaren we stevigheid en veerkracht in onszelf.
hoofd

Denken kunnen we allemaal. Het brengt ons gedachtes, ideeën, oplossingen, waarschuwingen, vragen en de mogelijkheid tot leren.
Fijn dus!
Maar soms gaan die gedachtes maar door en door, denken we alsmaar dezelfde dingen.
Resultaat: vol hoofd, moe, prikkelbaar: niet fijn dus!
Met mijn coaching leert jouw kind zichzelf met zijn gedachtes goed kennen waardoor hij beter de weg weet als het hoofd zo vol is.
hart

Ons hart geeft ons het voelen, het verbinden, het liefhebben. Het hart heeft aardig wat te verduren tijdens een kinderleven. Onzekerheden, emoties, lastige of pijnlijke situaties. Ieder kind gaat hier op eigen wijze mee om.
​Soms zit een kind niet lekker in z'n vel. Dat kan zich uiten in veel en grootse emoties, stil en teruggetrokken zijn, zo perfect mogelijk doen, of wat vage lichamelijke klachten. Vaak merk je dit als ouder wel…
Door lichaamsgericht, creatief en in beweging te werken nodig ik het kind uit in de wereld van zijn emoties en hart. Het kind leert zichzelf zo completer kennen en voelen wat voor hem belangrijk is.
handen

Handen staan voor ons gedrag, voor hoe wij ons in de wereld neerzetten. Soms is het gedrag van je kind opvallend anders en is het vertoonde gedrag storend voor zijn omgeving. Problemen die zich uiten in gedrag kunnen ook subtieler zijn. Gedachtes, gevoelens, lichamelijke klachten, ze kunnen allemaal van invloed zijn op het gedrag van je kind. Kan jouw kind zich vrij uiten? Kan jouw kind het dagelijkse leven aan?
Ieder kind heeft zijn eigen manier en eigen onbewuste strategieën om te overleven.
In beweging en door te ervaren verkennen we het gedrag dat voortkomt uit die overlevingsstrategieën. Wanneer helpt het je echt en wanneer niet? En wat is dan wel helpend?